سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه در راه خدا با کسی برادری کند، خداوند در بهشت، او را به چنان منزلت والایی برمی کشد که با دیگر اعمالش بدان دست نمی یابد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
بسیجی

 

پرسش:
در رابطه با تهدید نرم که با استفاده از قدرت نرم، کشورهای هدف را در جهت استحاله و سلطه فرهنگی سوق می دهند چه روش ها و سازوکارهایی را برای پیشگیری و مقابله با آن می توان اتخاذ نمود؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سؤال ضمن تاکید بر جایگاه و اهمیت قدرت و تهدید نرم کشورهای سلطه طلب، و بسط و گسترش فرهنگ آنها در جهان با استراتژی استحاله فرهنگی کشورهای هدف، به چند راهکار مهم جهت مقابله با تهدید نرم شامل:

1- باور به هجوم و تهدید نرم 2- مهندسی فرهنگی 3- ایمن سازی اشاره کردیم اینک در ادامه مطالب بخش پایانی را پی می گیریم:
و) پیشگیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن
در طول تاریخ دشمنان اسلام در جهت مقابله با آرمان ها، ارزش ها و جوامع اسلامی همواره از سیاست نفوذ استفاده کرده و ضربه های مهلکی را به پیکره اسلام وارد آورده اند. امام راحل(ره) در ج 7 صحیفه نور در این باره می فرماید: «اکنون وصیت من- آن است که نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است».
ز) تولید علم و جنبش نرم افزاری
غرب در این تهاجم آرام و فراگیر و تهدید نرم از فن آوری پیشرفته ماهواره ها، سایت ها و رسانه ها و... استفاده می کند. بنابراین اصلی ترین راه مبارزه آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی دانش ها و ارزش های اسلامی خود را در قالب هنرمندانه ترین فیلمها، سریالها، بازی های رایانه ای، نمایشنامه ها، کتاب ها، رمان ها و در قالب آثار هنری دیگر مانند عرصه سینما و ... به جامعه و مخاطبین خود ارائه نماییم.
ح) مقابله با گروه های مروج فساد و ابزارهای تهاجم فرهنگی
4- عمق بخشی فرهنگی
یکی از راهکارهای ماندگاری و اثربخشی پیام در ذهن و رفتار مخاطب این است که از حجم فعالیتهای صوری احساسی و گذرا کم کنیم و به یک سری برنامه های کیفی و محتوایی که از فرآیند تأثیرگذاری عمیق تری برخوردار است بیافزاییم.
5- تقویت فریضه امر به معروف و نهی از منکر
از آنجا که فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر استراتژی مقابله با هرگونه انحراف و کج روی در جامعه اسلامی می باشد بنابراین مردم، بر مسئولین و فرهنگ سازان جامعه لازم است که برای جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب و سلطه بیگانگان همواره این ارزش الهی را در جامعه زنده نگه دارند.
6- مبارزه با روحیه تجمل گرایی
امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایی بر واردات کالای مصرفی لوکس و پیروی از مدهای گوناگونی که حجم انبوهی از فرهنگ و ارزش های غربی را یدک می کشند برکسی پوشیده نیست، از این رو بر مسئولین و مردم لازم است آفات و آثار منفی این فرهنگ را مورد توجه جدی قرار داده تا از تسلیم بی چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون فرهنگی در امان باشند.
7- تقویت امنیت فرهنگی
امنیت فرهنگی مهمترین و نامحسوس ترین بعد امنیت اجتماعی و ملی است. چرا که در پرتو آن ملت می تواند ضمن حفظ هویت فرهنگی خویش و بدون برخورد با موانع مسیر رشد و تکامل خود را طی نماید. در این راستا اگر هر نظام سیاسی نتواند و یا قادر نباشد متناسب با شرایط زمانی و مکانی به نیازهای فرهنگی مردم پاسخ مناسبی بدهد و به شکل صحیح پیام ها و مبانی فرهنگی ملی و دینی را در جامعه ترویج نماید، در چنین شرایطی به طور طبیعی زمینه برای نفوذ و رسوخ فرهنگ بیگانه و مغایر با نظام ارزشی در جامعه فراهم می شود
.(روزنامه کیهان)

 



  • کلمات کلیدی : تهدید نرم
  • فهیمه حسنی ::: سه شنبه 87/9/19::: ساعت 12:1 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :76872

    >> درباره خودم <<
    بسیجی
    فهیمه حسنی
    بسیجی فرهنگی وپایبند به ارزشهای انقلاب اسلامی ایران

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    بسیجی

    >>موسیقی وبلاگ<<